Nieuwkomers

Wij zetten ons elke dag in om Oost Gelre een stukje mooier te maken. Voor alle verschillende mensen met verschillende achtergronden die in Oost Gelre wonen. We vinden het daarom belangrijk dat nieuwkomers zich welkom voelen en actief kunnen deelnemen aan onze samenleving. 

Wat doen wij 

We moeten en willen goede opvang en huisvesting regelen voor asielzoekers, ontheemden uit Oekraïne, statushouders en arbeidsmigranten. En we zorgen voor onderwijs, inburgering, integratie en participatie.

In de Europese Unie hebben asielzoekers, ontheemden uit Oekraïne en statushouders verschillende rechten en plichten. Asielzoekers mogen niet meteen werken, Oekraïners en statushouders wel. Statushouders blijven in Nederland en hebben daarom recht op een huis en taal- en inburgeringslessen – Oekraïners en asielzoekers niet. Het recht op onderwijs is er voor iedere minderjarige.

Afspraken in de regio Achterhoek

Met de Achterhoekse gemeenten hebben we afspraken gemaakt over een ‘Achterhoekse aanpak vluchtelingen’. In deze aanpak staat dat Oost Gelre opvang realiseert voor ongeveer tweehonderd asielzoekers en zo’n tweehonderd ontheemden uit Oekraïne. In de diverse overzichten wisselt het aantal op te vangen nieuwkomers dat genoemd wordt nog wel eens. Het aantal van tweehonderd is een afgerond aantal.

Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen asielzoeker, vluchteling, statushouder, nareiziger en arbeidsmigrant?
  • Een vluchteling is iemand die zijn of haar land van herkomst ontvlucht vanwege oorlog, geweld of vrees voor vervolging.
  • Een asielzoeker is iemand die volgens internationale regels recht heeft op bescherming. Dit doen zij door een asielverzoek in te dienen.
  • Een statushouder is een asielzoeker die een vergunning heeft gekregen om in Nederland te blijven. Zij worden aan een gemeente gekoppeld en wachten in een asielzoekerscentrum (azc) op een woning. De gemeente heeft de wettelijke taak om voor de statushouder binnen drie maanden huisvesting en een inburgeringstraject te regelen.
  • Een nareiziger is een gezinslid van een statushouder die naar Nederland komt. Een nareizigeraanvraag wordt eerst beoordeeld door IND voordat een nareiziger naar Nederland kan komen.
  • Een arbeidsmigrant is iemand die tijdelijk in Nederland komt werken. Zij hebben vaak met werkgevers afspraken over wonen en zorg. 
Welke afspraken zijn er in de regio Achterhoek over opvang van nieuwkomers?

Met de Achterhoekse gemeenten hebben we afspraken gemaakt over een ‘Achterhoekse aanpak vluchtelingen’. In deze aanpak staat dat Oost Gelre opvang realiseert voor ongeveer tweehonderd asielzoekers en zo’n tweehonderd ontheemden uit Oekraïne. In de diverse overzichten wisselt het aantal op te vangen nieuwkomers dat genoemd wordt nog wel eens. Het aantal van tweehonderd is een afgerond aantal.

Waar worden al asielzoeker of statushouder opgevangen in onze gemeente?
  • Asielzoekers: Oost Gelre vangt nog geen asielzoekers op.
  • Statushouder: de afgelopen jaren moet Oost Gelre gemiddeld 60 statushouders per jaar huisvesten.
  • Nareizigers: deze trekken in bij de statushouder. Als er geen ruimte is in de woning van de statushouder worden de nareizigers opgevangen in de tijdelijke opvang in Winterswijk.
  • Ontheemden uit Oekraïne: Gemeente Oost Gelre heeft 189 opvangplekken voor Oekraïense ontheemden.
Krijgen statushouders voorrang op sociale huurwoningen?

Het valt onder de wettelijke taak van de gemeente om statushouders te huisvesten. Hierover zijn, net als voor andere doelgroepen en spoedzoekers afspraken met de woningcorporaties. In Oost Gelre wordt tussen de 6% en 10% van de woningen beschikbaar gesteld voor statushouders. 

Wie beslist er over de komst van opvanglocaties?

De Rijksoverheid bepaalt het landelijke beleid. Gemeenten hebben de taak om uitvoering te geven aan dit beleid. Oost Gelre heeft de taak tot het realiseren van 200 opvangplekken tot nu toe niet kunnen realiseren. De route waarlangs we als gemeente beslissen is besproken en vastgelegd in de kadernotitie “een thuis voor nieuwkomers”. Uitgangspunt is dat we asielopvang willen realiseren en goed inpassen in de omgeving.

Als een eigenaar van een locatie en COA mogelijkheden zien voor opvang, dan wordt de gemeente hierover geïnformeerd. Bij nieuwbouw of verbouw zijn er ruimtelijke besluiten nodig van het College en/of de gemeenteraad. Als gemeente worden we hiervan vaak op de hoogte gehouden. We vinden het belangrijk om zo vroeg mogelijk op de hoogte te zijn zodat we passende voorbereidingen kunnen doen. Denk aan het informeren van inwoners en meewerken aan een leefbare en veilige omgeving.

Wat doet de gemeente om inwoners te informeren?

Wij delen zo vroeg mogelijk informatie over de opvang van nieuwkomers met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Zo vroeg mogelijk kán betekenen dat het toch kort voorafgaand aan de opening van een opvanglocatie is. We hebben daar niet altijd invloed op. Het COA moet en wil snel handelen bij een geschikte locatie want de nood is hoog. Hier hebben we als gemeente geen invloed op. We organiseren gesprekken of bijeenkomsten en vragen inwoners om mee te denken over het inbedden van een opvanglocatie in een wijk of buurt.

Wat kunt u doen als u vragen, zorgen of klachten heeft?

Bij vragen, zorgen of klachten kunt u een mail sturen naar [email protected]. Wij beantwoorden uw vraag binnen twee werkdagen. Meer informatie over nieuwkomers leest u ook in dit documentexterne-link-icoon

Wat doet de gemeente om statushouders te helpen?

We bieden ondersteuning bij inburgering, taalonderwijs, werk, gezondheid en maatschappelijke begeleiding. Dit is onderdeel van de Wet Inburgering. Gemeenten zijn namelijk verantwoordelijk voor een goede inburgering van de statushouders. Dit betekent dat zij de Nederlandse taal leren en leren over het leven hier in Nederland. Dit doen we samen met welzijnsorganisaties, vrijwilligers en onderwijsinstellingen.

Kunnen inwoners iets doen om te helpen?

Ja! Vrijwilligers zijn hard nodig. Denk aan taalcoaching, hulp bij administratie of sociale activiteiten. Contactgegevens hiervoor volgen nog.

Meer weten?

Wilt u meer informatie over de opvang van nieuwkomers? Stuurt u dan een e-mail naar [email protected]. Wij beantwoorden uw vraag binnen twee werkdagen. Meer informatie over nieuwkomers leest u ook in dit documentexterne-link-icoon