Vermissing reisdocument

Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijt? Dan kunt u dat online melden bij de gemeente. U hoeft hiervoor geen aangifte te doen bij de politie. Uw reisdocument wordt direct als vermist geregistreerd en daarmee wordt misbruik en mogelijke identiteitsfraude voorkomen.

Bij een vermissing hoeft u geen aangifte te doen bij de politie. Is uw reisdocument gestolen? Dan is het verstandig om naast een vermissingsmelding bij onze gemeente ook aangifte te doen bij de politie.

Nieuw reisdocument aanvragen

Heeft u uw reisdocument als vermist geregistreerd?

  • Maak vervolgens een afspraak om een nieuw reisdocument aan te vragen.
  • De wachttijd voor een reisdocument is 5 werkdagen.

Heeft u uw reisdocument met spoed nodig?

  • Dan kunt u een spoedaanvraag doen. Het reisdocument is de volgende werkdag klaar, als de aanvraag voor 14.00 uur binnen is.
  • U betaalt hier extra voor.

Heeft u uw reisdocument teruggevonden?

  • Lever het dan direct in bij de gemeente. U kunt het niet meer gebruiken.

Wat u moet weten

U kunt geen online vermissing melden als:

  • U nog geen DigiD heeft en/of
  • U jonger bent dan 18.
    Kom dan naar het gemeentehuis om melding te doen. Maak hiervoor een afspraak.  
  • U uw reisdocument in het buitenland bent kwijtgeraakt. Doe aangifte bij de plaatselijke politie. Daarna kunt u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nooddocument aanvragen. Als u weer in Nederland bent, kun u een definitief reisdocument aanvragen.

Geeft u in een periode van vijf jaar ten minste drie documenten als vermist op en heeft u daarvoor geen plausibele reden, dan kan dat leiden tot opname in het Register Paspoortsignaleringen. Deze opname heeft gevolgen voor het recht op een reisdocument. Meer informatie vindt op op https://www.rvig.nl/reisdocumenten/register-paspoortsignaleringen.

Vragen?

Neem dan contact op via (0544) 39 35 35 of burgerzaken@oostgelre.nl.