Werken bij de gemeente

Ruimte, jezelf zijn, je eigen verantwoordelijkheden. Dat is de inspirerende belofte van de gemeente Oost Gelre. Een jonge, aantrekkelijke gemeente, waar de wederzijdse band met mensen warme aandacht heeft. En waar je volop gelegenheid en kansen krijgt je ideeën, initiatieven en plannen voor de toekomst waar te maken. Kortom, wat een ruimte om te groeien, te werken en te wonen, wat een ruimte om te leven! Hieronder vind je meer informatie over het werken bij de gemeente Oost Gelre. Voor meer informatie kun je ook contact met onze personeelsadviseurs opnemen.

Wat maakt werken bij Oost Gelre aantrekkelijk?

De gemeente Oost Gelre is een jonge gemeente, waar de wederzijdse band met mensen warme aandacht heeft. Werken bij de gemeente Oost Gelre betekent dat je een directe invloed uitoefent op de maatschappij en dat je altijd oog hebt voor onze burger.

Bewegingsruimte

Zo’n 190 medewerkers benutten hun talenten om onze burgers zo goed mogelijk van dienst te zijn. Een goede kwaliteit van dienstverlening is dan ook voor ons vanzelfsprekend! Werken bij Oost Gelre betekent dat je veel verantwoordelijkheid en vrijheid krijgt om je werk uit te voeren. Onze afdelingshoofden geven je de ruimte om te groeien. Werken bij Oost Gelre betekent dus bewegingsruimte voor jou!

Organisatieschema

In onderstaand pdf vind je ons organisatieschema.

Organisatieschema Oost Gelre (pdf - 189 kB)

Arbeidsvoorwaarden

Werken bij Oost Gelre betekent dat je beschikt over goede arbeidsvoorwaarden. Bij ons krijg je de ruimte om jezelf te ontwikkelen. We investeren in persoonlijke opleidingen en organisatiebrede trainingen. We kennen een 36-urige werkweek, die je flexibel kunt indelen. Wil je alle arbeidsvoorwaarden nalezen? Bekijk dan de CAO Gemeenten.

Vacatures

Als er een vacature is, dan nodigen wij je graag uit hierop te solliciteren. Klik op het tabblad Vacatures voor ons actuele vacatureaanbod.

Open sollicitaties kun je sturen naar sollicitaties@oostgelre.nl.

Wij zoeken een Directeur/gemeentesecretaris

In het document vind je alle informatie over het profiel en de procedure.

Profielschets Directeur/gemeentesecretaris (pdf - 526 kB)

Wij zoeken voor de afdeling Omgeving, een

Medewerker ruimtelijke ontwikkeling (vakspecialist B)

voor 32 uur per week, het betreft een structurele functie.

Oost Gelre is een prachtige gemeente in het oosten van Nederland met bijna 30.000 inwoners. De gemeente wordt gevormd door twee grote en zes kleine kernen met ieder hun eigen identiteit, samen met het tussenliggende landschap. De gemeente is groen vanwege veel agrarisch gebied, en kent economische activiteiten gericht op nieuwe technologie zoals het verduurzamen van energie. Oost Gelre kent een rijk verenigingsleven, waardoor onze organisatiekracht groot is. Op het gebied van cultuur, welzijn en sport is er een divers aanbod. Wij zijn verder een gemeente die zich extern sterker wil neerzetten. Vanuit eigen kracht zoeken wij de samenwerking met buurgemeenten en andere partners.

Onze organisatie van ongeveer 190 medewerkers kenmerkt zich door een platte structuur met professionals die de verantwoordelijkheid en het vertrouwen krijgen van het management en de directeur. In onze ondernemende organisatie heeft iedereen veel vrijheid van handelen. We werken duidelijk resultaatgericht waarbij wij aansluiten bij de vraag van de burgers, ondernemers en andere maatschappelijke organisatie. Ruimte, jezelf zijn, je eigen verantwoordelijkheden. Dat is de inspirerende belofte van de gemeente Oost Gelre. Een jonge, informele gemeente, waar de wederzijdse band met mensen warme aandacht heeft. Bij ons krijg je volop gelegenheid en kansen om je ideeën, initiatieven en plannen voor de toekomst waar te maken.

Taken

Als medewerker ruimtelijke ontwikkeling help je inwoners en bedrijven om hun ruimtelijke initiatief te realiseren. Het gaat daarbij om zeer uiteenlopende initiatieven zoals:

  • functieverandering en nevenactiviteiten van voormalige agrarische locaties;
  • ontwikkeling van inbreidingslocatie;
  • lokale initiatieven voor hernieuwbare energie;
  • invulling van vrijkomend maatschappelijk vastgoed (o.a. religieus erfgoed en schoollocaties).

Je adviseert het College en de Raad over ruimtelijke initiatieven. Met een brede integrale kijk, handel je de hele procedure af. Je zorgt ervoor dat een omgevingsdialoog wordt gevoerd tussen initiatiefnemer en omwonenden. Je toetst de haalbaarheid van initiatieven in samenwerking met een regionale omgevingsdienst en andere externe partners. Je bent in staat om een goede belangenafweging te maken en vertaalt deze vervolgens in college- en raadsvoorstellen. Je werkt intensief samen met vergunningverleners van de unit Bouwen.

Daarnaast signaleer je mogelijkheden en knelpunten binnen jouw vakgebied en je doet hiervoor (verbeter)voorstellen. Daarbij combineer je een lange termijn visie met een praktische instelling.

Profiel

Wij zoeken een enthousiaste collega die in gesprek gaat met de burger om samen de beste oplossing te realiseren. Je kunt hierbij de vertaalslag maken van theorie naar praktische uitvoerbaarheid. In uiteenlopende situaties overzie jij de diverse belangen en kun je deze overbruggen. Je bent in staat om –deels- de regie over te dragen. Je laat overtuigingskracht zien en weerstand ga je niet uit de weg. Je kunt projecten verder brengen doordat je oog hebt voor het grotere geheel. Hierbij ben je in staat ook buiten het vakgebied te denken. Ook ben je niet bang jezelf te laten zien door initiatief en eigen inbreng. Het is belangrijk in deze functie dat je beschikt over maatschappelijk/bestuurlijk inzicht en sensitiviteit. Je kan goed prioriteren en je bent stressbestendig. Daarnaast kenmerkt je werkhouding zich door een flexibele instelling, daadkracht en pro-activiteit. En natuurlijk ben je een teamspeler en beschik je over een gezonde portie humor.

Je beschikt over een relevante opleiding op Hbo-niveau. Het is van belang dat je beschikt over kennis van wetten/procedures op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling. Enige jaren werkervaring in een soortgelijke functie zien wij graag. Binnen het team is echter ook zeker ruimte voor een zelfverzekerde en leergierige starter.

Arbeidsvoorwaarden

Werken bij de gemeente Oost Gelre betekent werken vanuit de kernwaarden; uitnodigend, aandachtig en eerlijk. Je kunt rekenen op een afwisselende, zelfstandige functie in een informele en vooruitstrevende organisatie met een prettige werksfeer. Je krijgt de ruimte je verder te ontwikkelen en veel vrijheid in het organiseren van je werk. Uiteraard kennen wij flexibele werktijden voor een perfecte balans tussen werk en privé.

De werkzaamheden zijn gewaardeerd in functieschaal 9. Je wordt ingeschaald op basis van je opleiding en ervaring. Het salaris bedraagt minimaal € 2.435,00 (aanloopschaal 8) en maximaal € 3.968,00 (functieschaal 9) op basis van een 36-urige werkweek.

Daarnaast bieden wij goede secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een vrij besteedbaar budget boven op je brutosalaris van ruim 17% (IKB). Dit budget kun je voor een groot deel naar je eigen wensen vormgeven. Zo kun je extra vakantie-uren kopen of het budget laten uitbetalen voor extra inkomen.

Het betreft een structurele functie voor 32 uur per week. In eerste instantie bieden we een dienstverband voor de duur van een jaar. Bij goed functioneren en gelijkblijvende organisatieomstandigheden wordt deze omgezet in een vast dienstverband.

Sollicitatie

Solliciteer met een sollicitatiebrief en CV via sollicitaties.036209@werkeningelderland.nl. We ontvangen je sollicitatie graag voor 25 februari 2020. De sollicitatiegesprekken vinden plaats op 12 maart 2020.

Wil je meer informatie over de inhoud van de functie? Neem dan contact op met Jeannet Ordelman, afdelingshoofd Omgeving, telefoonnummer (0544) 39 35 24. Vragen over de werving-/selectieprocedure stel je aan Mariska Schutten, personeels- en organisatieadviseur, telefoonnummer (0544) 39 34 32.

Overige informatie

Deze vacature is zowel intern als extern opengesteld. Interne kandidaten hebben bij gelijke geschiktheid voorrang in de procedure.

Het kunnen overleggen van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) is een voorwaarde om bij ons te werken.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature stellen wij niet op prijs.

Wij zoeken voor de afdeling Omgeving, een

Adviseur ruimtelijke ontwikkeling (vakspecialist A)

voor 36 uur per week, het betreft een structurele functie

Oost Gelre is een prachtige gemeente in het oosten van Nederland met bijna 30.000 inwoners. De twee grote en zes kleine kernen met ieder hun eigen identiteit vormen samen met het tussenliggende landschap een mooi geheel. De gemeente is groen vanwege veel agrarisch gebied, en kent ook  economische activiteiten gericht op nieuwe technologie zoals het verduurzamen van energie. Oost Gelre kent een rijk verenigingsleven, waardoor onze organisatiekracht groot is. Op het gebied van cultuur, welzijn en sport is er een divers aanbod. Wij zijn verder een gemeente die zich extern sterker wil neerzetten. Vanuit eigen kracht zoeken wij de samenwerking met buurgemeenten en andere partners.

Onze organisatie van ruim 190 medewerkers kenmerkt zich door een platte structuur met professionals die de verantwoordelijkheid en het vertrouwen krijgen van het management en de directeur. In onze ondernemende organisatie heeft iedereen veel vrijheid van handelen. We werken duidelijk resultaatgericht waarbij wij aansluiten bij de vraag van de burgers, ondernemers en andere maatschappelijke organisatie. Ruimte, jezelf zijn, je eigen verantwoordelijkheden. Dat is de inspirerende belofte van de gemeente Oost Gelre. Een jonge, informele gemeente, waar de wederzijdse band met mensen warme aandacht heeft. Bij ons krijg je volop gelegenheid en kansen om je ideeën, initiatieven en plannen voor de toekomst waar te maken.

Taken

Als adviseur ruimtelijke ontwikkeling heb je de regierol over complexe ruimtelijke plannen zoals:

  • ontwikkeling regionaal Bedrijventerrein Laarberg;
  • een planologisch kader voor grootschalige evenementen als de Zwarte Cross;
  • initiatieven voor grootschalige hernieuwbare energie (windturbines en zonneparken);
  • centrumontwikkelingen in de vestingstad Groenlo.

Vanuit een brede integrale kijk adviseer je het bestuur over ruimtelijke projecten. Van ontwikkeling tot initialisatie van een ruimtelijke procedure ben jij de spil in het proces. Je weet betrokkenen op het juiste moment te betrekken en mee te nemen bij een ruimtelijke ontwikkeling. Je geeft sturing aan een proces waarbij wij een steeds grotere rol geven aan bewoners en maatschappelijke organisaties.

Je treedt op als vertegenwoordiger van de gemeente tijdens overleggen met werkgroepen, projectontwikkelaars en ondernemers. Daarnaast begeleid je ruimtelijke procedures en bewonersbijeenkomsten. Je signaleert mogelijkheden en knelpunten binnen jouw vakgebied en vertaalt dit in (beleids)voorstellen. Daarbij combineer je een lange termijn visie met een praktische instelling. Op de vakinhoud ben je het eerste aanspreekpunt. Daarnaast functioneer je als klankbord binnen het team ruimtelijke ontwikkeling en ondersteun je je collega’s bij het oplossen van werkinhoudelijke problemen vanuit vakinhoudelijke kennis.

Profiel

Wij zoeken een enthousiaste en zelfverzekerde collega die in gesprek gaat met de burger om samen de beste oplossing te realiseren. Je kunt hierbij de vertaalslag maken van theorie naar praktische uitvoerbaarheid. Je bent communicatief sterk en vindt het plezierig om in een klein en hecht team te functioneren. Bij knelpunten in complexe en bestuurlijke gevoelig dossiers trek je het initiatief naar je toe om tot een oplossing te komen. Je bent ook in staat om –deels- de regie over te dragen.

In uiteenlopende situaties overzie jij de diverse belangen en treed je op als verbinder. Je voelt je net zo op je gemak in een gesprek met een wethouder als met een initiatiefnemer. Je kunt projecten verder brengen doordat je ook oog hebt voor het grotere geheel en dus ook buiten het vakgebied kan en wil denken. Je bent een stevige persoonlijkheid, je toont initiatief en eigen inbreng. Je werkhouding kenmerkt zich door een flexibele instelling, daadkracht en resultaatgerichtheid. Natuurlijk ben je een echte teamspeler en beschik je over een gezonde portie humor.

Om deze functie tot een succes te maken heb je een relevante Hbo-opleiding afgerond en ruime ervaring in een soortgelijke functie. Het is belangrijk dat je kennis hebt van wetten/procedures op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling. Affiniteit met bedrijventerreinen en/of landelijk gebied zien wij graag.

Arbeidsvoorwaarden

Werken bij de gemeente Oost Gelre betekent werken vanuit de kernwaarden; uitnodigend, aandachtig en eerlijk. Je kunt rekenen op een afwisselende, zelfstandige functie in een informele en vooruitstrevende organisatie met een prettige werksfeer. Je krijgt de ruimte je verder te ontwikkelen, veel vrijheid in het organiseren van je werk. Uiteraard kennen wij flexibele werktijden voor een perfecte balans tussen werk en privé.

De werkzaamheden zijn gewaardeerd in functieschaal 10. Je wordt ingeschaald op basis van je opleiding en ervaring. Het salaris bedraagt minimaal € 2.702,00 (aanloopschaal 9) en maximaal € 4.406,00 (functieschaal 10) bij een 36-urige werkweek.

Daarnaast bieden wij goede secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een vrij besteedbaar budget boven op je brutosalaris van ruim 17% (IKB). Dit budget kun je voor een groot deel naar je eigen wensen vormgeven. Zo kun je extra vakantie-uren kopen of het budget laten uitbetalen voor extra inkomen.

Het betreft een structurele functie voor 36 uur per week. Een 32-urige werkweek is bespreekbaar. In eerste instantie bieden we een dienstverband voor de duur van een jaar. Bij goed functioneren en gelijkblijvende organisatieomstandigheden wordt deze omgezet in een vast dienstverband.

Sollicitatie

Solliciteer met een sollicitatiebrief en CV via sollicitaties 036263@werkeningelderland.nl. We ontvangen je sollicitatie graag voor 28 februari 2020. De sollicitatiegesprekken vinden plaats op 19 maart 2020.

Wil je meer informatie over de inhoud van de functie? Neem dan contact op met Jeannet Ordelman, afdelingshoofd omgeving, telefoonnummer (0544) – 39 35 24. Vragen over de werving-/selectieprocedure stel je aan Mariska Schutten, personeel- en organisatieadviseur, telefoonnummer (0544) 39 34 32.

Overige informatie

Het kunnen overleggen van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) is een voorwaarde om bij ons te werken.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature stellen wij niet op prijs.

Wij zoeken voor de afdeling Publiek en Bestuur een

Medewerker openbare orde en veiligheid

(medewerker beleidsondersteuning en uitvoering A)

Voor 18 uur per week, voor de duur van een jaar met uitzicht op vast.

Oost Gelre is een prachtige gemeente in het oosten van Nederland met bijna 30.000 inwoners. De gemeente wordt gevormd door twee grote en zes kleine kernen met ieder hun eigen identiteit (Harreveld, Mariënvelde, Zwolle, Lievelde, Vragender en Zieuwent), samen met het tussenliggende landschap. De gemeente is groen vanwege veel agrarisch gebied en kent economische activiteiten gericht op nieuwe technologie zoals het verduurzamen van energie. Oost Gelre kent een rijk verenigingsleven, waardoor onze organisatiekracht groot is. Op het gebied van cultuur, welzijn en sport is er een divers aanbod. Wij zijn verder een gemeente die zich extern sterker wil neerzetten. Vanuit eigen kracht zoeken wij de samenwerking met buurgemeenten en andere partners.

Onze organisatie van ongeveer 190 medewerkers kenmerkt zich door een platte structuur met professionals die de verantwoordelijkheid en het vertrouwen krijgen van het management en de directeur. In onze ondernemende organisatie heeft iedereen veel vrijheid van handelen. We werken duidelijk resultaatgericht waarbij wij aansluiten bij de vraag van de inwoners, ondernemers en andere maatschappelijke organisaties. Ruimte, jezelf zijn, je eigen verantwoordelijkheden. Dat is de inspirerende belofte van de gemeente Oost Gelre. Een jonge, informele gemeente, waar de wederzijdse band met mensen warme aandacht heeft. Bij ons krijg je volop gelegenheid en kansen om je ideeën, initiatieven en plannen voor de toekomst waar te maken.

Taken

Je ondersteunt de huidige adviseur Openbare Orde en Veiligheid in de bestuurlijke advisering van de portefeuillehouder op het gebied van openbare orde en veiligheid, APV en crisisbeheersing. Hiervoor werk je samen met diverse partners zoals Politie, Openbaar Ministerie, Veiligheidsregio, woningcorporaties, scholen, jongerenwerk, inwoners, ondernemers en omliggende buurgemeenten. Je weet in diverse samengestelde groepen van in- en externe partijen effectief te opereren, altijd vanuit een integrale veiligheidsvisie. Je bent medeverantwoordelijk voor de uitvoering van een aantal (preventie)projecten en werkzaamheden uit o.a. het Integraal Veiligheidsbeleid waaronder:

  • Aanpak veelvoorkomende criminaliteit
  • Aanpak ondermijning
  • Aanpak jeugdoverlast en -criminaliteit
  • Veilige bedrijventerreinen
  • Keurmerk Veilig Buitengebied
  • Buurt WhatsApp

Daarnaast ben je bekend met de koude en warme fase van de crisisbeheersing. In de koude fase speel je een belangrijke rol in het voorbereiden van de crisisbeheersingsorganisatie op rampen en crisis. Je zorgt ervoor dat iedereen zijn of haar rol kent, goed opgeleid is en je bent operationeel verantwoordelijk voor de interne logistiek. Ook neem je deel aan regionale werkgroepen voor de doorontwikkeling van de crisisbeheersingsorganisatie. Breekt er uiteindelijk een crisis uit, dan belanden we in de warme fase. Hiervoor draai je mee in een piketdienst als Officier van Dienst Bevolkingszorg, die je met regionale collega’s draait.   

Onderdeel van deze functie is het meedraaien in de piketdienst.

Profiel

We zoeken een enthousiaste en ambitieuze medewerker openbare orde en veiligheid. Je beschikt over een Hbo werk- en denkniveau en hebt de opleiding Integrale Veiligheidskunde afgerond. Je hebt, bij voorkeur, werk- of stage ervaring bij een gemeente op het vakgebied openbare orde en veiligheid.

Daarnaast zoeken wij een verbinder. Iemand die integraal samenwerkt, zowel binnen de gemeentelijke organisatie als met externe partijen. Indien nodig weet je met tegengestelde belangen en weerstand om te gaan. Je beschikt over lef, bent nieuwsgierig en leergierig en je wil je graag verder ontwikkelen binnen het vakgebied openbare orde en veiligheid. Vanzelfsprekend beschik je over goede schriftelijke en communicatieve vaardigheden. Tot slot ben je flexibel, stressbestendig, resultaatgericht en heb je een hands-on mentaliteit.

Arbeidsvoorwaarden

Wij werken vanuit onze kernwaarden; uitnodigend, aandachtig en eerlijk. Je kunt rekenen op een afwisselende, zelfstandige functie in een informeel team. Wij zijn een vooruitstrevende organisatie met een prettige werksfeer. Je ervaart veel vrijheid in het organiseren van je werk.

De werkzaamheden zijn gewaardeerd in functieschaal 9. Je wordt ingeschaald op basis van je opleiding en ervaring. Het salaris bedraagt minimaal € 2.435,00 (aanloopschaal 8) en maximaal € 3.968,00 (functieschaal 9) bij een 36-urige werkweek. Daarnaast ontvang je voor het draaien van een piketdienst een piketvergoeding.

Wij bieden goede secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een vrij besteedbaar budget boven op je brutosalaris van ruim 17% (IKB). Dit budget kun je voor een groot deel naar je eigen wensen vormgeven. Zo kun je extra vakantie-uren kopen of het budget laten uitbetalen voor extra inkomen.

Het betreft, in eerste instantie, een dienstverband voor de duur van een jaar. Bij gelijkblijvende organisatieomstandigheden en goed functioneren is er uitzicht op een vast dienstverband.

Sollicitatie

Wil je meer informatie over de inhoud van de functie? Neem dan contact op met Rein Dijkstra, afdelingshoofd Publiek en Bestuur, telefoonnummer (0544) 39 34 50. Vragen over de werving-/selectieprocedure stel je aan Mariska Schutten, P&O-adviseur, telefoonnummer (0544) 39 34 32.

Solliciteer met een sollicitatiebrief en cv via sollicitaties 036275@werkeningelderland.nl en noem bij het onderwerp de vacaturenaam. We ontvangen je sollicitatie graag vóór 28 februari 2020. De gesprekken vinden plaats op 12 maart 2020.

Overige informatie

We vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Het kunnen overleggen van deze VOG is een voorwaarde om bij ons te werken.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature stellen wij niet op prijs.

Studenten zijn van harte welkom bij Oost Gelre! Je kunt op één van de 4 afdelingen veel kennis en ervaring op doen voor je verdere (studie)loopbaan. Je ervaart hoe het is om bij een gemeente te werken en je levert een bijdrage aan onze dienstverlening. Jij kan van ons leren, maar wij ook van jou! We maken dan ook graag tijd en energie vrij om je te begeleiden.

Lees het ervaringsverhaal van stagiaire Marlot van Balveren: Stage bij de gemeente: ‘Veel diverser dan ik dacht!’ (pdf - 168 kB)

Meld je aan!

Hebben we je interesse gewekt? Je kunt contact opnemen met onze contactpersoon voor stages en afstudeeropdrachten Wenke Jansen, tel. (0544) 39 35 25, e-mail: w.jansen@oostgelre.nl.
Je mag ook gelijk het sollicitatieformulier stage of afstudeeropdracht invullen. Mail het formulier samen met je cv naar sollicitaties@oostgelre.nl en we nemen contact met je op!

Sollicitatieformulier stage of afstudeeropdracht (OpenDocument Text - 87 kB).