Vanaf 1 januari 2020 alleen nog op afspraak naar Burgerzaken

Om u sneller en beter te kunnen helpen, werkt de afdeling Burgerzaken vanaf 1 januari volledig op afspraak. Zo hoeft u nooit lang te wachten. Dat betekent wel dat u van tevoren een afspraak moet maken. Bijvoorbeeld als u een paspoort, rijbewijs of een ander product bij Burgerzaken wilt aanvragen. Het binnenlopen zonder afspraak komt hiermee te vervallen.

Een afspraak maken is heel eenvoudig. Dat kan op 3 manieren:

  1. via deze website. Op de homepage klikt u op ‘Afspraak maken'. 
    Online kunt u vanaf 4 weken tot 1 dag van tevoren een afspraak inplannen;
  2. telefonisch, via telefoonnummer (0544) 39 35 35;
  3. aan de receptie van het gemeentehuis.

balie BurgerzakenU kunt een afspraak maken voor de volgende tijden:

  • Maandag van 09.00 tot 12.30 uur
  • Dinsdag van 13.00 tot 17.00 uur
  • Woensdag van 09.00 tot 12.30 uur
  • Donderdag van 13.00 tot 19.00 uur
  • Vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur

Voor het afhalen van reisdocumenten en rijbewijzen kunt u geen afspraak maken

Deze kunt u zonder afspraak afhalen bij de receptie van het gemeentehuis. De receptie van de gemeente is geopend van maandag t/m woensdag van 09.00-17.00 uur, donderdag tot 19.00 uur en vrijdag tot 16.00 uur.

Baliebezoek loopt de laatste jaren terug

Steeds vaker en meer kunnen inwoners burgerzakenproducten digitaal aanvragen vanuit huis. Daarnaast is de geldigheid van reisdocumenten verlengd van 5 naar 10 jaar. Daardoor loopt het baliebezoek de laatste jaren terug. Ondanks het teruglopende aantal bezoeken is er nu nog regelmatig sprake van piekmomenten. Dat komt doordat inwoners zonder afspraak kunnen binnenlopen. Op die piekmomenten moeten bezoekers langer moeten wachten voordat ze aan de beurt zijn. Door op afspraak te werken, weet je waarvoor iemand komt, en hoeveel tijd er nodig is voor de afhandeling van een (aan)vraag. Zo kunnen bezoekers beter over de dag worden gespreid, hoeven mensen niet lang te wachten en kunnen wij ons personeel efficiënter inzetten.

Wist u dat u een aantal diensten van burgerzaken ook direct online kunt regelen?

U hoeft daarvoor niet langs te komen. U kunt uw verhuizing bijvoorbeeld digitaal regelen via onze website. En ook uittreksels uit de basisregistratie en afschriften van geboorte-, huwelijks- en overlijdensaktes kunt u op die manier aanvragen.