Paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen? Meld dit digitaal!

Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijt? Dan kunt u dat digitaal melden bij de gemeente. U hoeft hiervoor geen aangifte te doen bij de politie. Uw reisdocument wordt direct als vermist geregistreerd en daarmee wordt misbruik en mogelijke identiteitsfraude voorkomen.

Staat uw document als vermist geregistreerd? Dan kunt u online een afspraak maken om een nieuw reisdocument aan te vragen. Heeft u uw document met spoed nodig? Dan kunt u een spoedaanvraag doen. 

Wanneer wel aangifte?

Is uw reisdocument gestolen? Dan is het verstandig om ook aangifte te doen bij de politie.

Heeft u uw reisdocument teruggevonden?

Lever het dan direct in bij de gemeente. U kunt het niet meer gebruiken.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op de pagina ‘vermissing reisdocument’.

U kunt geen digitale melding doen als:

  • U nog geen DigiD heeft. U moet naar het gemeentehuis komen om de vermissing te melden. Als u een ander identiteitsbewijs of rijbewijs heeft, neem dit dan mee.
  • U jonger bent dan 18. Kom naar het gemeentehuis om melding te doen.
  • U uw reisdocument in het buitenland bent kwijtgeraakt. Doe aangifte bij de plaatselijke politie. Daarna kunt u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nooddocument aanvragen. Als u weer in Nederland bent, kun u een definitief reisdocument aanvragen.

Paspoort en ID-kaart